سخن دبیر همایش
01 مرداد 1401

بسمه تعالی

وقوع انقلاب اسلامی ایران در قرن بیستم تاثیر فوق‌العاده و شگفت‌آوری در ورای مرزها و نظام بین‌المللی بر جای گذاشت و در زمان کوتاهی به عنوان الگوی مناسب برای رهایی انسان وامانده در وادی مادیات؛ خود را در دل و جان مخاطبان جهانی خود جای نمود و خواب خوش استکبار را آشفته کرد. به نحوی که بعد از استیصال دشمن از رویارویی مستقیم نظامی با انقلاب ایران، جنگ نرم را به عنوان گزینه بعدی برای مقابله با گسترش انقلاب اسلامی ایران در سایر کشورها انتخاب کرد. در جنگ نرم دشمن به دنبال بزرگ‌نمایی نقاط ضعف احتمالی، القاء بحران و غیر عادی بودن شرایط کشور و وانمود کردن این موضوع است که انقلاب و نظام ایران به بن‌بست رسیده است. مخدوش کردن امید، اختلاف بین گروه‌های مختلف مردم و مسئولین و به طور کلی تحریف حقایق در چشم مردم و به گمراهی کشاندن عمل و اراده ملت مهمترین اهداف و برنامه‌های جنگ نرم دشمن است. مقام معظم رهبری (مدظلله‌العالی) در زمینه مقابله با سیاه نمایی و جنگ نرم دشمن می‌فرمایند: ((همه افراد چه کسانی که بیاناتشان در حوزه وسیع کاربرد دارد و چه کسانی که در حوزه‌های کوچکتر حرفشان موثر واقع می‌شود مثل مدرسه، کلاس، دانشگاه و محیط‌های کارگری؛ مسئول‌اند، اگر دیدند حقایق و محکمات اسلام و انقلاب مورد تحریف قرار می‌گیرد، تبیین نمایند)). در جای دیگری ایشان جوانان را افسران جنگ نرم و اساتید را فرماندهان جنگ نرم مورد خطاب قرار می‌دهند که این امر وظیفه دانشگاه‌ها (هم وظیفه دانشجویان و هم وظیفه اساتید دانشگاه) را چندین برابر می‌کند.

در همین راستا دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) در نظر دارد اولین همایش ملی جهاد تبیین با رویکرد دفاعی در ارتش جمهوری اسلامی ایران را در آبان ماه سال جاری برگزار نماید. در این همایش تعدادی از برجسته‌ترین متخصصان حوزه دفاعی کشور در کنار برخی از خبرگان و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح به مدت دو روز در خصوص جهاد تبیین با رویکرد دفاعی و آرمان‌های انقلاب اسلامی به بحث و تبادل نظر می‌پردازند و مقالات منتخب کمیته داوران به صورت شفاهی و پوستری ارائه خواهد شد.

از کلیه اساتید، متخصصان، فرماندهان نیروهای مسلح، مدیران اجرایی و دانشجویان دعوت می‌شود مقالات خود را بر اساس محورهای همایش، به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

دکتر ابوطالب مطلبی

دبیر علمی همایش