اثرگذاری شناختی مأموریت ناوگروه 86 نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر انگاره‌های ذهنی مردم ایران (موردمطالعه: مخاطبین رسانه آخرین‌خبر)
کد مقاله : 1212-IKHMU
نویسندگان
علی علی‌نژاد *، داود مقرب
مرکز مطالعات و تحقیقات نداجا
چکیده مقاله
امروزه شاهد ظهور فناوری‌های جدید عرصه اقناع و شکل‌دهی ذهن انسان ازجمله فناوری‌های جنگ‌افزاری شناختی هستیم. از طرفی با رشد فناوری‌های رسانه‌ای نوین، به‌ویژه در فضای سایبری، جنگ شناختی دگرگون شـده اسـت و ازنظر قـدرت، شدت و دامنه تأثیرگذاری، به‌مراتب توسعه یافته است. ازجمله رسانه‌های پرمخاطب و تأثیرگذار در کشور ایران رسانه آخرین‌خبر می‌باشد که سهم بسزایی در انعکاس اخبار مأموریت پرافتخار ناوگروه 86 نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دور دنیا داشته است. در این تحقیق که از نوع آمیخته (کمی و کیفی) و با روش توصیفی-تحلیلی انجام گردیده است، «تبیین اثرگذاری شناختی مأموریت ناوگروه 86 نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر انگاره‌های ذهنی مردم ایران» به‌عنوان هدف اصلی در نظر گرفته‌شده و جامعه آماری تحقیق نیز مخاطبین رسانه‌ آخرین‌خبر در نظر گرفته‌شده است. در این تحقیق به بررسی کمی تعداد 104 خبر مرتبط با مأموریت ناوگروه 86 پرداخته شده است و در ادامه به تحلیل مضمون 1407 نظر مخاطبین در سه خبر پربازدید پرداخته شده که به کاربردن 77 درصد کلیدواژه‌های مثبت شامل حس وطن‌دوستی و تمجید ایران، بیان خداقوت و خسته نباشید، تمجید نیروهای مسلح، ارتش، نداجا، بیان حس افتخار، تمجید خانواده، نهی خودتحقیران و دشمنان، در برابر 23 درصد کلیدواژه‌های منفی شامل اشاره به گرانی و تورم، بی‌اهمیت جلوه‌دادن، القاء ترس و تحریم بیشتر، کم بودن حقوق و پاداش دریانوردان، بیانگر اثرگذاری شناختی بسیار مثبت مأموریت ناوگروه 86 نداجا بر انگاره‌های ذهنی مخاطبین بوده‌است.
کلیدواژه ها
علوم شناختی، ذهن مردم، ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش، رسانه، آخرین‌خبر
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر