| جنگ شناختی در بازیهای رایانهای |
| کد مقاله : 1213-IKHMU |
| نویسندگان |
|
یاسر رمضانی * مدیر فضای مجازی |
| چکیده مقاله |
| چکیده مقاله: چکیده مقاله: بازیهای رایانهای به عنوان یکی از محبوبترین شکلهای سرگرمی در دنیای مدرن، نه تنها به تفریح و سرگرمی میپردازند، بلکه به طور گستردهای به عنوان ابزارهای جنگ شناختی مورد استفاده قرار میگیرند. جنگ شناختی به معنای تأثیرگذاری بر افکار و رفتار افراد از طریق اطلاعات و روایتهاست. در این زمینه، بازیهای رایانهای به عنوان بستری قوی برای انتقال پیامهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عمل میکنند و میتوانند تأثیرات عمیقی بر نگرشها و رفتارهای بازیکنان بگذارند. در دنیای امروز، بسیاری از کشورها و گروههای سیاسی از بازیهای رایانهای به عنوان ابزاری برای ترویج ایدئولوژیهای خود و تقویت هویت ملی استفاده میکنند. این بازیها میتوانند تصورات و باورهای نادرستی درباره ملتها، فرهنگها و رویدادها به وجود آورند و به تقویت نابرابریها و تضادهای اجتماعی دامن بزنند. این مقاله به بررسی جنگ شناختی در بازیهای رایانهای میپردازد و تأثیرات آن بر افکار و رفتار بازیکنان را تحلیل میکند. همچنین به چالشها و پیامدهای این نوع جنگ در جامعه امروز خواهیم پرداخت. |
| کلیدواژه ها |
| جنگ شناختی، بازی رایانه ای، فضای مجازی، عملیات روانی |
| وضعیت: پذیرفته شده |