هویت ملی و تهاجم فرهنگی: دو روی سکه(مطالعه تجربی ناوگروه 360)
کد مقاله : 1252-IKHMU
نویسندگان
حسن دولتی *
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، نوشهر، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هویّت ملی از طریق متغیر میانجی ناوگروه 360 جهت مقابله با تهاجم فرهنگی انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده‌ها آمیخته بود که در بخش کیفی نسبت به شناسایی آثار و مولفه های ناوگروه 360 جهت مقابله با تهاجم فرهنگی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار بود که با استفاده از تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل گردید.در مرحله کمی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری 800 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) و نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده به تعداد260 نفر براساس جدول کرجسی و مورگان بود. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه بوده که داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره آزمون شدند.نتایج تحقیق حاکی از شناسایی تعداد 21 کد از مولفه‌های اثر گذار ناوگروه 360 در ارتقاء هویت ملی شناسایی گردید.وجود رابطه بین بعد جغرافیایی هویّت ملی‌ با پاسخ به تهاجم فرهنگی دشمن است ولی این رابطه از نوع ضعیف می‌باشد و بین بعد فرهنگی- تاریخی و بعد سیاسی هویّت ملی و تهاجم فرهنگی رابطه معنی‌دار و مثبت وجود دارد. همچنین بعد فرهنگی-تاریخی هویّت ملی پیش بینی کننده قوی‌تری نسبت به بعد سیاسی هویّت ملی در پاسخ به تهاجم فرهنگی است.
کلیدواژه ها
هویّت ملی، فرهنگی-تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، تهاجم فرهنگی،ناوگروه 360
وضعیت: پذیرفته شده